Teoretycznie, nie ma znaczenia czy jesteś właścicielem firmy budowlanej, czy prowadzisz zakład fryzjerski, czy też zarabiasz w sieci. Meritum działania każdej firmy jest takie samo. Jak najwyższa sprzedaż i renoma marki poparta odpowiednimi działaniami marketingowymi.

Co ciekawe! Jako właściciele firm doskonale zdajemy sobie sprawę z tego jak działać, by nasz klient rzeczywiście miał potrzebę skorzystania z naszych usług.

produkt
źródło: modernmarketing.pl

Żeby było śmieszniej, sami nie mamy pojęcia kiedy to my wpadamy w sieć manipulacji stworzonej przez inne firmy.

Cienka granica manipulacji działaniami marketingowymi poszczególnych firm okazuje się niekiedy nie do pokonania. Pomyślmy zatem czy na pozór bardzo prozaiczna potrzeba zakupów to rzeczywiście aż tak skomplikowany mechanizm psychologiczny, że nie potrafimy się przed nim ustrzec?

Gdy klient podejmie decyzje o zakupie możemy być z siebie dumni!
Na rynku pojawia się całe mnóstwo produktów, które zwracają uwagę potencjalnego klienta. Nic zatem dziwnego, że kampanie marketingowe prześcigają się w różnorodnych pomysłach na kreowanie wizerunku marki. Wygra tylko najlepszy produkt. Cała reszta szybko trafi do magazynów.

Produkt/firma-lider uplasuje się w czołówce i chwyci mocno za rozdygotane serce swoje ofiary. Policzy się także z mózgiem i zrobi z niego sito, w którym logika zostanie przesypana z nieodpartą chęcią posiadania czegoś.

klient
źródło: sklep.hbrp.pl

Schemat działania jest prosty. Klient musi zauważyć Twój produkt/usługę. Później musi się w nich zakochać (najlepiej miłością bezinteresowną, od pierwszego wejrzenia). Wreszcie obdarzyć Twoją firmę szacunkiem na tyle dużym by chcieć promować ją dalej, jak najszerszej grupie odbiorców.

wyprzedaz
źródło: integracja24.pl

Musisz stworzyć potrzebę, tak aby klient dowiedział się o tym, co proponujesz!
O tym wiedzą wszyscy, którzy w branży marketingu produktów siedzą już od dawna. Słynna piramida Maslowa to wyzwanie dla wartkich umysłów osób zajmujących się marketingiem. O ile bowiem potrzeby fizjologiczne są jak najbardziej naturalne, o tyle kolejne wymuszają modyfikację i sztuczne działania.

promocja
źródło: manager.nf.pl

Tutaj rozpoczyna się cała zabawa. Co wpływa na zmysły konsumenta, jakie bodźce on odbiera, co wywoła na jego określone zachowania?

Czy rzeczywiście istnieją skuteczne metody oddziaływania na potrzeby klienta? Otóż tak drogi przedsiębiorco. Istnieją i co więcej, działają także na Ciebie!

Selektywne spostrzeganie tego co nas otacza, czyli jakie bodźce najszybciej odbiera nasz mózg?
Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego w Twojej ulubionej drogerii zawsze da się odczuć zapach świeżych kwiatów? Dlaczego na wystawie sklepu AGD lub popularnej sieciówki często pojawiają się duże graficzne % oznaczające promocję? A może zadziwiająco często zdajesz się widzieć kolor czerwony?

Naprawdę nie wyczułeś w tym nic dziwnego, czy może wolisz nie wiedzieć jak łatwo i często jesteś manipulowany?

promocja
źródło: polimaty.pl

Najczęstsze działania marketingowe skierowane na klientów nie są skomplikowane, zna je praktycznie każdy:

  • Drzwi wejściowe zawsze po prawej stronie obiektu,
  • Duża różnorodność pomiędzy poszczególnymi działami sklepu (podobna konstrukcja na stronie WWW sklepu),
  • Towary najtańsze, najbardziej potrzebne zawsze na najniższych półkach (klient i tak doskonale wie, gdzie one leżą),
  • Produkty bardziej ekskluzywne dobrze wyeksponowane (najlepiej w centralnym punkcie sklepu).

Banalne? Zastanów się zatem przemądry kliencie, ile razy wróciłeś z zakupów i okazało się, że kupiłeś kilka zupełnie niepotrzebnych rzeczy? Dokładnie, kolejny raz dałeś się nieźle zmanipulować!

Inny przykład? Dlaczego w okresie przedświątecznym pojawia się duża ilość reklam w telewizji, a Twoje dziecko dostaje ataku palpitacji po każdym spocie reklamowym?

marketing
źródło: b2bninja.pl

To logiczne, nie ma potrzeby, nie ma chęci zakupu. Tymczasem 30 sekund spotu reklamowego z udziałem nowej lalki skutecznie wprawi nasze dziecko w chęć jej posiadania. Potrzeba dziecka, będzie tak duża, że my zwariujemy jeśli szybko jej nie zrealizujemy.

Ostatnie dni promocji na ostatnie 6 produktów!
Czyli nic innego, jak wpływ reguły niedostępności, ma dosyć proste myślenie, zaraz wszystko wykupią. Klient musi wiedzieć, że przedstawiany przez nas produkt nie jest dla wszystkich. Nie każdy może być szczęśliwym posiadaczem akurat tej bluzki. Żeby ją mieć trzeba się pośpieszyć i nieco postarać!

Czy manipulacja potrzebami klientów jest niezbędna w skutecznym marketingu firmy? Ja odpowiem sobie w myślach. Ty odpowiedz sobie jak chcesz! Najważniejsze, żeby Twój klient niczego się nie domyślił!

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.Required

Możesz użyć tych atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Może spodobają Ci się też te wpisy?