Każdy profesjonalny biznes powinien powstać przy pomocy biznesplanu. To w nim rozpisujemy dobre i złe strony przyszłej firmy. Stwierdzamy, jakie problemy mogą nas spotkać, jakie zagrożenia oraz szanse. Biznesplan można zatem przyrównać do analizy. Bez niej, prawdopodobnie popełnimy wiele błędów wynikających z tego, że nie mamy świadomości tego, jak obecnie wygląda rynek w naszej branży.

Błędy popełniamy wszyscy, popełniamy je również podczas tworzenia biznesplanu. Jakie? i czy rzeczywiście mają one wpływ na to, jak w przyszłości będzie funkcjonowała nasza firma? Oto moje prywatne spostrzeżenia.

Po co, ja właściwe tworzę ten biznes plan?

Nie wiesz po co? A może właściwie tylko dlatego, że wymaga tego instytucja, w której starasz się o dofinansowanie? Tak myśli wielu młodych przedsiębiorców, którzy do tworzenia firmy nie są po prostu przygotowani.

Biznesplan nie jest koniecznością, ma Ci pomóc drogi właścicielu przyszłej firmy. Nikt nie powie Ci dosadniej czy Twój interes ma rację bytu czy nie.

Biznesplan określi Ci szanse, ale także wskaże czy aby na pewno idziesz dobrą drogą. Jeśli nie, to masz ostatnią szansę, żeby spróbować zrezygnować z tego interesu.

Zwlekasz z napisaniem biznesplanu?

To nie rozprawka, którą kiedyś pisało się w szkole. Poważny, profesjonalny biznesplan powinniśmy pisać kilka tygodni. Dlaczego? Jest to bowiem dokument, który powinien być poparty analizami, tabelami, które są zgodne z obecną sytuacją na rynku.

Zresztą jak twierdzą fachowcy. Dobry biznesplan to taki, który spisujemy już z chwilą powstania pomysłu w głowie. W ten sposób można go modyfikować i dowolnie przekształcać w chwili, kiedy rodzi się kolejna idea.

Nie dopuszczasz do siebie słabych stron swojego biznesu

Każda firma ma jakieś słabości. Nie bój się ich wskazywać. Myślisz, że jak przez chwilę o nich zapomnisz to one znikną? Nic bardziej mylnego.

Musimy znać wszystkie słabe strony naszej firmy. Tylko wtedy będziemy wiedzieć jak je rozwiązać, jak z nich w przyszłości wybrnąć.

Analizy są dla naiwnych

Nie wierzysz w tabelki i cyferki, które pokazują Ci doświadczeni fachowcy? No tak, przecież to Ty jesteś najmądrzejszy. Tymczasem te wspomniane słupki i dane ktoś zbierał właśnie dlatego, żebyś Ty mógł teraz czerpać z tego wiele cennych informacji.

Twój biznesplan nie jest obiektywny

Piszesz go zgodnie ze swoimi preferencjami, uczuciami. To będzie Twoja pierwsza firma. Nic zatem dziwnego, że masz do niej sentyment i, że darzysz ją wielkim uczuciem. Pamiętaj jednak. Biznesplan tworzysz obiektywnie i rzetelnie. Odstaw uczucia, włącz rozum. Świadomie oceń wady i wskaż wszystkie zalety. Tylko wtedy będzie po prostu wiedział, czy Twój interes się opłaca.

 

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.Required

Możesz użyć tych atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Może spodobają Ci się też te wpisy?