Jak przygotować portfolio i komu jest ono potrzebne?

Dwoma najważniejszymi dokumentami w czasie poszukiwania pracy są CV oraz list motywacyjny. W zależności od branży może to być jednak niewystarczające. Wtedy przydatne staje się portfolio. Jak je przygotować, kiedy wysłać oraz komu jest potrzebne?

Posiadanie strony lub dokumentu prezentującego nasz dorobek zawodowy jest niezbędne we wszelkich tzw. wolnych zawodach. Do takich należą m.in.:

  • Fotograf (zdjęcia z różnych dziedzin)
  • Copywriter (linki do tekstów jego autorstwa)
  • Projektant (zdjęcia ilustrujące zaprojektowaną odzież, skany projektów)
  • Grafik (portfolio z projektami)
  • Specjalista ds. SEO (lista klientów, dodatkowo linki do stron, których pozycjonowaniem się zajmuje)
  • Programista (wykonane strony, aplikacje)
  • Architekt (zdjęcia projektów)

W tych zawodach nie jest najważniejsze wykształcenie czy doświadczenie, a posiadane umiejętności i to właśnie je przedstawia pracodawcy nasze portfolio. Jeśli dział rekrutacji nie wymagał wysłania portfolio i tak warto jest je pokazać, nawet jeśli rekruter się na tym nie zna, z pewnością przekaże je osobie odpowiedzialnej za dział.

Jak przygotować przyzwoite portfolio?

Strona WWW

Własna strona www to nie tylko wizytówka, ale również sposób na znalezienie nowych klientów. Trzeba przy tym zwrócić uwagę na to, aby była estetyczna i czytelna, a dostęp do prac łatwy.

Prezentacja w postaci pliku PDF

Plik może być czymś w zamian strony www lub dodatkiem do niej. Prezentacja powinna zawierać nasze najlepsze prace, umiejętności oraz dane kontaktowe. Takie portfolio nie powinno być za długie, a wykonać należy je profesjonalnie.

Dodatkowe wskazówki

Jakiego sposobu na zaprezentowanie byśmy nie wybrali, wszystko musi być wykonane estetycznie i łatwe do przeglądania. Nie pokazujmy wszystkiego, nawet jeśli nasz dorobek jest niewielki. Lepiej pokazać 2-3 prace dobre, niż 5 słabej jakości. Warto na swojej stronie internetowej lub w prezentacji zamieścić dane kontaktowe, linki do naszych profili na biznesowych portalach społecznościowych np. LinkedIn oraz naszych innych stron bądź blogów, pod warunkiem, że są wykonane profesjonalnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *